Com a futurs
docents hem de adquirir els majors coneixements necessaris, així com la manera
més òptima per a fer-los arribar. No sols és important saber molt per a poder
parlar, per a mi el més important és com ensenyar als xiquets i xiquetes. Nosaltres
són els seus inputs i tenim que assegurar-nos que tot el reben i a més, que l’hagen
entès.
Les característiques
que ha tenir el mestre per a que la comunicació siga eficaç són:
- Postura oberta en l'emissor i en el
receptor.
- Interacció en el procés. Suposa la
possibilitat de modificació dels missatges i intencions segons la dinàmica.
-Bidireccionalitat del procés, perquè el
flux dels missatges puga circular en ambdós sentits. Majoritàriament es fa del
mestre a l’alumne.
- Moralitat en la tasca, per a rebutjar
temptacions de manipulació.
Estem davant d’un sistema educatiu actiu, el qual no sols el docent té les
funcions d'emissor i influència sobre els educands. Ara ells, a través de
múltiples fonts personals i institucionals i ja no exclusivament per l'acció
comunicativa dels docents, reben el aprenentatge. Aleshores, els alumnes ja no
són una part passiva en el aprenentatge, escoltant el que el professor diu. Actualment
ells podem fer-se els seus propis ensenyaments.
La comunicació
didàctica a l'aula es caracteritza per una relació entre docent i estudiant. Si
la relació és adequada, el treball del docent és realitzat més eficientment i
les situacions es desenvoluparan favorablement. D'aquesta manera una bona
relació comporta l'efectivitat en el procés d'aprenentatge.
Per a aconseguir una
adequada comunicació didàctica s’ha de tenir el següents elements en
consideració:
- La veu: tenir una correcta pronunciació, un to de veu adequat i canvis d’entonació.
- Control Visual: captar l'atenció de la classe visualment.
- Control de moviment i expressió corporal (llenguatge no verbal).
El docent té que tindre sensibilitat, sentit comú,
creativitat, laxitud, seguretat, moral i ètica en la seua didàctica. Amés ha de
saber utilitzar i aplicar els mitjans tecnològics oportuns per als objectius
didàctics. L’educador ha de crear l'ambient propici perquè l'alumne construïsca
el seu aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada