dijous, 29 de maig del 2014

El docent i la comunicació a l'aula

Com a futurs docents hem de adquirir els majors coneixements necessaris, així com la manera més òptima per a fer-los arribar. No sols és important saber molt per a poder parlar, per a mi el més important és com ensenyar als xiquets i xiquetes. Nosaltres són els seus inputs i tenim que assegurar-nos que tot el reben i a més, que l’hagen entès.
Les característiques que ha tenir el mestre per a que la comunicació siga eficaç són:
- Postura oberta en l'emissor i en el receptor.
- Interacció en el procés. Suposa la possibilitat de modificació dels missatges i intencions segons la dinàmica.
-Bidireccionalitat del procés, perquè el flux dels missatges puga circular en ambdós sentits. Majoritàriament es fa del mestre a l’alumne.
- Moralitat en la tasca, per a rebutjar temptacions de manipulació.

Estem davant d’un sistema educatiu actiu, el qual no sols el docent té les funcions d'emissor i influència sobre els educands. Ara ells, a través de múltiples fonts personals i institucionals i ja no exclusivament per l'acció comunicativa dels docents, reben el aprenentatge. Aleshores, els alumnes ja no són una part passiva en el aprenentatge, escoltant el que el professor diu. Actualment ells podem fer-se els seus propis ensenyaments.

La comunicació didàctica a l'aula es caracteritza per una relació entre docent i estudiant. Si la relació és adequada, el treball del docent és realitzat més eficientment i les situacions es desenvoluparan favorablement. D'aquesta manera una bona relació comporta l'efectivitat en el procés d'aprenentatge.
Per a aconseguir una adequada comunicació didàctica s’ha de tenir el següents elements en consideració:
  • La veu: tenir una correcta pronunciació, un to de veu adequat i canvis d’entonació.
  • Control Visual: captar l'atenció de la classe visualment.
  • Control de moviment i expressió corporal (llenguatge no verbal).


El docent té que tindre sensibilitat, sentit comú, creativitat, laxitud, seguretat, moral i ètica en la seua didàctica. Amés ha de saber utilitzar i aplicar els mitjans tecnològics oportuns per als objectius didàctics. L’educador ha de crear l'ambient propici perquè l'alumne construïsca el seu aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada