ELS MITJANS DE
COMUNICACIÓ
La Llei d’ús
també té en compte la presència de la llengua al mitjans de comunicació. Un
projecte de normalització ha de parar molta atenció al mitjà de comunicació més
influent i que arriba més directament als ciutadans com és, en primer lloc la
televisió i, en segon lloc, la ràdio.
En una societat
moderna els mitjans de comunicació audiovisuals tenen una gran influència en
els models lingüístics que usa la població i tant és així que proporcionen
cohesió social per la difusió de la llengua estàndard oral.
L'ENSENYAMENT
La introducció de
l’ensenyament del valencià a l’escola pública i privada té com a objectiu
igualar el nivell de competència lingüística en valencià i castellà. Legalment,
en acabar l’ensenyança obligatòria l’alumnat deu conèixer per igual ambdues
llengües.
La Llei Orgànica
d’Ordenació General del Sistema Educatiu, aprovada anys més tard per a tot
l’Estat, també contempla el mateix nivell de coneixement per a les diverses
llengües de les Comunitats Autònomes, entenent que, de manera progressiva,
s’arribarà a adquirir unes capacitats d’usar-la, després de la primària; de
comprensió i expressió, després de la secundària, i de domini d’ambdues llengües,
després del batxillerat.
El camí que es
contempla per arribar a aquesta situació de domini de les dues llengües en
l’escola valenciana, s’anomena educació bilingüe, i té tres vies o programes:
- Programa d’ensenyament en valencià (PEV). El valencià és la llengua d’instrucció amb la qual aprenen totes les matèries, a l’hora que van aprenent el castellà. S’aplica en la primària per a valencianoparlants, fonamentalment, però en la secundària s’aplica indistintament.
- Programa d’immersió lingüística (PIL). Està pensat per a l’alumnat castellanoparlant que ha optat per un ensenyament en valencià, aprenen la seua llengua d’una manera formal i el castellà s’incorpora a partir del 1er o 2n cicle de primària, d’aquesta forma arriben a la secundària en un ensenyament en valencià.
- Programa d’incorporació progressiva (PIP). Pensat per a les zones de predomini lingüístic castellà, on s’aniran afegint gradualment àrees en valencià. A partir del tercer curs de primària serà l’àrea del coneixement del medi natural, social i cultural la que s’anirà introduint i així fins arribar a l’ESO que hauran de tenir, almenys dues àrees no lingüístiques en valencià.
El govern
valencià també s’ha de preocupar perquè el professorat compte amb el nivell de
coneixement lingüístic necessari per poder impartir les seus classes en
valencià, i amb aquesta finalitat programa anualment plans de formació
per atorgar la capacitació lingüística.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada