dijous, 6 de març del 2014

Multiculturalitat. Una perspectiva educativa

Des del punt de vista de Xavier Lluch, existeix un debat de la multiculturalitat social.
D’una banda, tenim la constatació de la multiculturalitat (això és, de diversitat cultural) com una característica amb creixent importància en la nostra societat. De l’altra, els fenòmens de globalització econòmica i social que, entre d’altres ròssecs, accelera els processos d’homogeneïtzació cultural arreu del món.

Els objectius que es busquen són:
  • Educar per a viure en contextos heterogenis.
  • Crear cohesió social des de la pluralitat.
  • Construir comunitat des de la diversitat identitària.

Tres propostes fonamentals de l’educació intercultural:
  • Organitzar experiències de socialització basades en valors d’igualtat, reciprocitat, cooperació, integració.
  • Utilitzar la diversitat cultural com a instrument d’aprenentatge social.
  • Dotar els alumnes de destreses d’anàlisi, valoració i crítica de la cultura.

Set propostes des de l’educació intercultural.
  • Fer palès que la diversitat social i cultural és natural.
  • Evidenciar que la diversitat social i cultural és un fet complex.
  • Fer veure que la diversitat social i cultural és un avantatge per a la societat.
  • Facilitar la vivenciació no problemàtica de la identitat.
  • Establir un context on les interaccions siguen igualitàries.
  • Evidenciar la naturalesa política dels conflictes presumptament culturals.
  • Educar en el tractament dels conflictes culturals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada